Część 1: O dyscyplinach i zawodnikach ogółem
Zrozumienie świata e-sportu nie należy do najprostszych zadań. Przyswojenie podstawowych informacji dotyczących tej branży pozwoli jednak na wykonanie pierwszego – najtrudniejszego – kroku w tym kierunku. Na początek – fundamentalna wiedza, czyli m.in. co to jest e-sport, jakie dyscypliny są obecnie najpopularniejsze oraz wstępne informacje o profesjonalnych zawodnikach.
Czym jest e-sport?
Rywalizacja. To w przypadku e-sportu (sportów elektronicznych, profesjonalnego gamingu) słowo klucz. Zawodnicy (pro-gamerzy) rywalizują w rozmaitych dyscyplinach sportów elektronicznych, zarówno jedno- jak i wieloosobowych.
Krótko o historii
Pierwsze turnieje w gry wideo odbywały się już w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Daleko im jednak było do dzisiejszych rozgrywek e-sportowych, które właściwego kształtu zaczęły nabierać w drugiej połowie lat 90. Wtedy spopularyzowały się tytuły takie jak Quake, StarCraft czy Counter-Strike, które umożliwiały rywalizację przez internet. Ustabilizowały się również wydarzenia przyciągające tłumy graczy – QuakeCon, Cyberathlete Professional League i Professional Gamers League.
Popularność e-sportu na początku XXI wieku rosła w zaskakującym tempie. Imprezy takie jak World Cyber Games, Intel Extreme Masters czy Major League Gaming stopniowo popularyzowały pro-gaming i z czasem przyciągały coraz większe liczby fanów. Sporty elektroniczne szczególną renomę zyskały w Korei Południowej, m.in. dzięki działalności Korean e-Sports Association (organizacja zatwierdzona przez koreański rząd) oraz dedykowanym kanałom telewizyjnym nadającym przez całą dobę.

E-sportowe programy telewizyjne bywały emitowane także w innych krajach, jednak prawdziwy przełom w popularyzacji pro-gamingu nastąpił w 2011 roku wraz z rozpoczęciem działalności platformy Twitch. Jako serwis internetowy oferujący darmowe transmisje z turniejów e-sportowych, Twitch przyciągnął przed ekrany miliony widzów z całego świata, streamując rozgrywki m.in. z Doty 2, Counter-Strike: Global Offensive i League of Legends. Ostatnie kilka lat to prawdziwa eksplozja popularności sportów elektronicznych – liczbę fanów tego zjawiska na całym świecie w 2016 roku szacowało się na 148 milionów obecnie jest to około 240 milionów użytkowników. Z drugiej strony wiele osób wskazuje na problemy w odpowiednim szacowaniu tego zjawiska. Wiele organizacji specjalnie zawyża wyniki oglądalności swoich streamów, po to by pokazać się w lepszym świetle. Tak czy inaczej esport zagościł na stałe w świadomości internetowych widzów a kłótnie o konkretne liczby, zostawmy marketingowcom.