Organizator

Esports Association https://polskiesport.pl/ mre@szkolnaliga.pl

Head Administrator

Mariusz Klimowicz marikkkk#9896 https://tiny.cc/mrediscord

Dla Nauczycieli

E-sport od podstaw Kompendium wiedzy dla początkujących cz. 2

Część 2: O zawodnikach i dyscyplinach w szczegółach

Każda gra komputerowa umożliwiająca rywalizację jedno- lub wieloosobową może teoretycznie stać się dyscypliną sportu elektronicznego. To jednak nie wystarczy, aby dany tytuł odniósł e-sportowy sukces – potrzeba przede wszystkim dużej społeczności graczy, nieustannego zaangażowania ze strony twórców oraz majętnych inwestorów.

Dyscyplina a gra, zawodnik a gracz

Wpływ na popularność danej dyscypliny mają również cena gry (większość popularnych „gier e-sportowych” jest darmowa lub stosunkowo tania) oraz łatwość z cieszenia się z rozgrywki na poziomie podstawowym (tytuły na tyle niewymagające, by przyciągnąć szerokie grono graczy, a zarazem trudne do perfekcyjnego i profesjonalnego opanowania). Należy także rozróżniać tych, którzy profesjonalnie podchodzą do kwestii e-sportowego współzawodnictwa od zwykłych graczy komputerowych. Analogicznie do piłki nożnej – zawodnik to osoba, która trenuje w sposób świadomy i odpowiedzialny, konsekwentnie realizująca założone cele.

Niezwykle ważne jest odpowiednie podejście mentalne: zdolność do pracy w zespole, odporność na stres i determinacja w ciągłym polepszaniu swoich umiejętności.  Ze względu na częste podróże po całym świecie i męczące dla organizmu, wielogodzinne mecze podczas turniejów, profesjonalni e-sportowcy muszą pracować także nad swoją formą fizyczną. Doskonałym przykładem jest jeden z najpopularniejszych pro-gamerów na świecie, Jarosław „pasha” Jarząbkowski – widoczny na zdjęciu obok. 

Popularne sporty elektroniczne

Trudno jednoznacznie określić liczbę istniejących dyscyplin e-sportowych. Spośród kilkunastu obecnie najbardziej popularnych, najważniejszymi są:podstawie gatunków gier (FPS, RTS, MOBA itd.).

Przykładowe tytuły Esportowe

Podobnie jak w sporcie, popularność poszczególnych dyscyplin e-sportowych różni się w zależności od kraju/regionu. W Polsce, głównie dzięki osiągnięciom rodzimych drużyn i zawodników, największą popularnością cieszą się CS:GO i LoL, ale dużą społeczność fanów mają tu także World of Tanks, FIFA i StarCraft II. Do tego grona powoli dołączają również dwie gry stworzone przez firmę Blizzard, czyli Hearthstone oraz hit ubiegłego roku – Overwatch.

Popularna na całym świecie Dota 2 (rekordowa pod względem wielkości pul nagród dyscyplina) nie znajduje w Polsce wielu zwolenników. Na zachodzie (m.in. w USA i Wielkiej Brytanii) bardziej rozpoznawalne niż naszym kraju są takie tytuły jak Street Fighter, Smite, Rocket League oraz Call of Duty. Na wschodzie (m.in. w Korei Południowej), poza SC2 i LoL’em, popularne są także Heroes of the Storm oraz wspomniany Overwatch.